Berend Muis over duurzaam varen:  ‘Dieselelektrische voortstuwing is de toekomst’

De Nederlandse binnenvaart staat aan de vooravond van grote investeringen in duurzame aandrijvingen. Dit komt voor een deel omdat Europese regelgeving op milieugebied en emissie is aangescherpt. Maar er is meer: de roep om duurzamer varen van klanten van de binnenvaart wordt luider. Daar komt bij dat de overheid, die de afgelopen jaren flink investeerde in de vergroening van het wegvervoer, het bij de binnenvaart liet afweten. Volgens directeur Berend Muis van Kolmer Special Motors is het daarom tijd dat het bedrijfsleven zélf actie onderneemt. Kolmer heeft dat samen met haar partner AAA Propulsion al gedaan. Het resultaat daarvan is een aantal energiezuinige voorstuwingen voor de scheepvaart. De voordelen ten opzichte van traditionele azimuthmotoren zijn groot.

Directeur Berend Muis

Directeur Berend Muis

Directeur Berend Muis: ‘Samen met AAA Propulsion hebben wij een  zogenaamde V-POD ontwikkeld. Dat is een elektromotor met planetaire tandwielkast in een POD behuizing.  Deze kan worden voorzien van stroom door een generatorset, dan wel een accupakket of een brandstofcel. Deze elektrische motor is 360 graden draaibaar en wordt onder het schip aangebracht. Dit maakt additionele schroeven overbodig, terwijl er flink op binnenruimte wordt bespaard.

 

Ervaring

Kolmer koos voor samenwerking met AAA Propulsion omdat de medewerkers van dit bedrijf meer dan 50 jaar ervaring hebben in de levering van geavanceerde scheepsvoortstuwingen. De onderneming heeft een grote ervaring opgedaan met dieselelektrische voortstuwing en bereikte daarmee een flinke technische voorsprong ten opzichte van de concurrentie. De V-POD is daar een voorbeeld van. AAA Propulsion was de eerste die een permanent magneetmotor van Kolmer toepaste. Deze biedt bij een grote capaciteit een minimaal energieverbruik. Het duo Kolmer/AAA Propulsion is in staat om een grote diversiteit aan voorstuwers te leveren, variërend in kracht en afmeting. Daardoor kan bijna elk marktsegment worden bediend. Daarbij valt te denken aan binnenvaart, rivier- en kustvaart, veerboten, jachten, haven- en zeesleepboten, zeegaande (vracht)schepen, werkschepen, half-zinkbare schepen of platforms, bevoorradingsschepen, tankers en militaire schepen. Tot het leveringsprogramma behoren de eerder genoemde V-PODS, tunnelboegschroeven en laagtoeren PM-motoren, met zowel vaste als holle as. Ze voldoen aan alle classificatiesystemen.

V-POD

V-POD

Besparing
‘De scheepvaart is een kapitaalsintensieve branche en dat leidt tot een vraag naar steeds snellere schepen met meer vermogen. Vandaar ook de vraag naar zuinigere motoren, zowel bij bedrijfsleven als de overheid. Wat dat laatste betreft: voor diverse schepen van de overheid hebben we schepen met V-POD-motor in opdracht. De eerste drie zijn nu in de vaart en er zullen er nog vele volgen, tot de gehele vloot is vernieuwd met elektrische en dieselelektrische motoren’.

Op het gebied van elektromotoren levert Kolmer niet alleen motoren die op en onder water in gebruik zijn. Ook ‘landrotten’ zijn blij met dit type motoren, want ze vinden ook toepassing in gemalen.

Voordelen
Ten opzichte van een traditionele azimuth aandrijving heeft een V-POD verschillende voordelen:

  • Functioneert uitstekend onder water. Ruimtebesparend en werkt perfect samen met een dieselmotor.
  • Licht gewicht. Ter vergelijking: het V-POD-model ADP 190 weegt 14 ton ten opzichte van een gelijksoortige motor van onze collega’s. Die weegt maar liefst 17 ton.
  • De V-POD heeft één tandwieloverbrenging; een azimuth voortstuwingssysteem heeft er twee. Bedenk daarbij dat er bij een belasting van 100% bij dit type motor 3% verlies optreedt per tandwiel overbrenging.
  • De V-POD heeft een krachtige oliesmering die alle onderdelen van de motor moeiteloos bereikt. De olie wordt constant gecontroleerd op watergehalte. Een V-POD verbruikt slechts de helft aan olie ten opzichte van traditionele
  • De V-POD heeft een horizontale as met lagers aan beide zijden. De krachten worden daardoor beter verdeeld dan bij motoren met kortere assen. De V-POD belast de as en tandwielen aanzienlijk minder.
  • De V-POD draait bij de gratie van elektromotoren, de meeste azimuthmotoren worden hydraulisch aangedreven. Aandrijving door elektromotoren is efficiënter en een dure additionele hydraulische installatie is dus ook niet meer nodig.
  • De schroef van de V-POD motor draait zowel met de klok mee, als tegen de klok in. Wil de gebruiker achteruit varen, dan is omschakelen een fluitje van een cent. Een azimuthmotor kan alleen achteruit varen door de complete motor 180 graden te draaien.
  • Een V-POD motor heeft dankzij de ingebouwde elektromotor maar één transmissie.
  • De V-POD motor van Kolmer heeft niet de nadelen van een hoge prijs en een lage efficiëncy die kenmerkend zijn voor grote vergelijkbare motoren van de collega’s. Dit is te danken aan de integratie van planetarische tandwieloverbrenging. Daardoor worden zowel de grootte als de kostprijs van de elektromotoren belangrijk geminiseerd. Dit garandeert bovendien een lagere schroefsnelheid bij een hogere stuwkracht.

foto-rwsboot